
Abans d'ahir vaig acabar de llegir Fans. Bloggers and Gamers: Exploring Participatory Culture d'en Henry Jenkins. És un recull d'articles seus recopilats durant una dècada i mitja sobre els fans com els consumidors de cultura popular més actius i com han transformat la indústria de l'entreteniment. I com els blogs i la cultura de participació en xarxa influeix sobre els mitjans de comunicació de masses.
És una panoràmica de la transformació del fenomen fan des del punt de vista de la societat general i la poca consideració que se'n tenia per part de la indústria de l'entreteniment. Com abans (i encara ara) s'estereotipava al consumidor de productes com ara Star Trek o el manga i l'anime amb la figura del friki, i ara es té en compte el fenomen fan per a la creació de nous continguts de masses i, en moltes ocasions, l'èxit d'un producte en depen de la participació dels fans.
M'ha agradat especialment el fet que aquest llibre ha estat fet per una persona que coneix de primera mà el fenomen fan perquè ell mateix ho és i ha viscut la transformació des de dins. No és un llibre fet per un acadèmic basant-se en informació recollida a través d'entrevistes o altres fonts ni tampoc ridiculitzant o emetent judicis de valor sobre el fenomen sinó que és basat en la pròpia experiència.
Parla de temes com ara l'slash o els fanzines, la violència en els videojocs, la globalització i l'americanització de la cultura o les diferències de gènere en el fenomen fan i el paper de la cultura participativa en xarxa per a l'empowerment de les dones.
I tot i que parla sobre els fenomen fan de Twin Peaks del qual jo no hi vaig participar de manera activa, si que ho vaig fer amb sèries com E.R ("Urgencias") o Lost i el que se'n diu és totalment aplicable:
Después de tanto desarrollo, tanto análisis, tanta espera y tantas pistas falsas, ¿cómo puede satisfacer totalmente cualquier respuesta las expectativas creadas? Si WKLP (sigles per a referir-se a Twin Peaks) se resuelve definitivamente en el capítulo del 10 de noviembre, todos sufriremos una tremenda decepción. Incluso los que hayan acertado se limitarán a celebrarlo y a regodearse brevemente, y luego se sentirán vacíos.
Jenkins, H (2009) Fans, blogueros y videojuegos. Barcelona: Paidós. pp. 156
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada